Логопедія: Артикуляційна гімнастика для свистячих звуків (с,з,ц)
Логопедія: Артикуляційна гімнастика для свистячих звуків (с,з,ц)
Артикуляція звуку С:
• губи розтягнуті в посмішку;
• зуби розкриті на декілька міліметрів трохи оголені;
• широкий кінчик язика за нижніми зубами;
• спинка язика піднімається до твердого піднебіння, чим утворює щілину;
• струмінь повітря проходить посередині спинки язика, по утвореному жолобку;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.
Артикуляція звуку З:
• губи зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;
• широкий кінчик язика за нижніми зубами;
• спинка язика розтягнуті в посмішку;
• піднімається до твердого піднебіння, чим утворює щілину;
• струмінь повітря проходить посередині спинки язика, по утвореному жолобку;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки вібрують.
Артикуляція звуку Ц:
•· губи розтягнуті в посмішку або набувають положення наступного голосного;
• зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;
• кінчик язика за нижніми зубами;
• передня частина спинки язика утворює зімкнення з альвеолами, яке поступово переходить в щілину;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.
Лопатка
Усміхнутись, широкий край язика висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с.
Мета: Виробити вміння розслабляти м’язи язика
Поради:
-
Губи не розтягувати в сильну усмішку.
-
Слідкувати, щоб була не підвернута нижня губа.
-
Не висувати язик далеко: він повинен тільки накривати нижню губу.
-
Бокові краї доторкуються кутів рота.
Широким я язик зроблю,
На нижню губку покладу.
Гарна вийшла і пласка моя лопатка з язика.
Жаль, така лопатка не скопає грядки.
Неслухняний язичок
Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
Мета: Виробити вміння широким, розслабивши м’язи язика, утримувати його розпластаним.
Поради:
-
Нижню губу не слід підвертати і натягувати на нижні зуби.
-
Язик повинен бути широким, його краї торкаються кутів рота.
-
Поплескувати язик губами потрібно декілька раз на одному видосі. Слідкувати, щоб дитина не затримувала при цьому повітря.
-
Проконтролювати виконання можна так: піднести ватку до рота дитини, якщо виконується вправа вірно, вона буде відхилятися.
Лінькуватий мій язик
Працювати він не звик.
Неслухняний язичок -
Покараю шльоп, шльоп, шльоп.
Гірка
Рот відкрити, бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутись до нижніх передніх зубів.
Мета : Навчити утримувати кінчик язика за нижніми зубами
Поради:
-
Губи не повинні натягуватись на зуби.
-
Кінчик язика знаходиться біля нижніх передніх зубів.
-
Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів, а не випадають за їх межі.
Люблять спускатися з гірки малята.
Їх не докличеться мама до хати.
Гіркою мій язичок вигинається.
Хай же із гірки цукерка спускається.
Трубочка
Витягнути губи вперед трубочкою і довго дути на ватний шарик, заганяючи його між двома кубиками.
Мета : Відпрацювати довготривалий, направлений струмінь повітря.
Поради:
-
Слідкувати, щоб не надувались щоки, для цього їх можна притримувати пальцями.
-
Заганяти шарик на одному видосі, не допускаючи, щоб повітряний струмінь був безперервний.
Дійшов язик наш до біди, – гулять почав все не туди:
Став язик штовхати зуби, щоб їх випхнути за губи.
Притомився, перестав і на місце зразу став
Наш розслабився язик, працювати так не звик.
***
Скоромовки для постановки звука “С”
Семен сказав синам "Скосіть сіно".
Сини скосили сіно.
Старий Семен сказав синам "Спасибі".
***
Сидів горобець на сосні, —
Заснув — і упав уві сні.
Якби не упав уві сні.
Сидів би він ще на сосні.
***
Синку, принеси синьку.
Принеси синьку, Васильку.
***
Скоромовки для постановки звука “З”
Бачила Зіна, як зірка упала,
Зразу бажання вона загадала:
"Взимку на землю хай випаде сніг,
Зіна хай буде завзятіша всіх,
Хай її до зоосаду
залюбки батьки ведуть,
Хай зефіру й мармеладу
завтра зранку їй дадуть".
***
Їде Зоя в зоопарк,
Ось її зупинка.
Вийшла Зоя із таксі,
Засміялась дзвінко.
"Зебра, заєць, зубр, змія –
Тут їх всіх побачу я!"
***
Скоромовки для постановки звука “Ц”
Жив цар у палаці,
Спав цар на матраці,
Якось цар всю ніч не спав -
Йому цвіркунчик заважав.
Ну, а зранку у віконце
Вже заглядувало сонце.
Прокидайся цар, бо ранок -
На столі стоїть сніданок.
Там і яйця, і цукерки,
І цибулі пів цеберки!
***
Як на сцену на цеглину
Сів цвіркунчик біля тину.
Цвіринчить і цвіринчить,
Не на мить не замовчить!