A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Стеблівський заклад загальної середньої освіти I-III ступенів
Хустської міської ради Закарпатської області

Логопедія: Артикуляційна гімнастика для свистячих звуків (с,з,ц)

Дата: 28.10.2021 11:56
Кількість переглядів: 2319

Логопедія: Артикуляційна гімнастика для свистячих звуків (с,з,ц)


Артикуляція звуку С:

• губи розтягнуті в посмішку;Фото без опису

• зуби розкриті на декілька міліметрів трохи оголені;

• широкий кінчик язика за нижніми зубами;

• спинка язика піднімається до твердого піднебіння, чим утворює щілину;

• струмінь повітря проходить посередині спинки язика, по утвореному жолобку;

• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;

• голосові зв'язки не вібрують.





 

Артикуляція звуку З:


Фото без опису

• губи зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;

• широкий кінчик язика за нижніми зубами;

• спинка язика розтягнуті в посмішку;

• піднімається до твердого піднебіння, чим утворює щілину;

• струмінь повітря проходить посередині спинки язика, по утвореному жолобку;

• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;

• голосові зв'язки вібрують.



 

Артикуляція звуку Ц:


Фото без опису

•· губи розтягнуті в посмішку або набувають положення наступного голосного;

• зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;

• кінчик язика за нижніми зубами;

• передня частина спинки язика утворює зімкнення з альвеолами, яке поступово переходить в щілину;

• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;

• голосові зв'язки не вібрують.

 

 Лопатка

Усміхнутись, широкий край язика висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с.

Мета: Виробити вміння розслабляти м’язи язика

Поради:

  1. Губи не розтягувати в сильну усмішку.

  2. Слідкувати, щоб була не підвернута нижня губа.

  3. Не висувати язик далеко: він повинен тільки накривати нижню губу.

  4. Бокові краї доторкуються кутів рота.

Фото без опису

Широким я язик зроблю,

На нижню губку покладу.

Гарна вийшла і пласка моя лопатка з язика. 

Жаль, така лопатка не скопає грядки.

Неслухняний язичок

Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.

Мета: Виробити вміння широким, розслабивши м’язи язика, утримувати його розпластаним.

Поради:

  1. Нижню губу не слід підвертати і натягувати на нижні зуби.

  2. Язик повинен бути широким, його краї торкаються кутів рота.

  3. Поплескувати язик губами потрібно декілька раз на одному видосі. Слідкувати, щоб дитина не затримувала при цьому повітря.

  4. Проконтролювати виконання можна так: піднести ватку до рота дитини, якщо виконується вправа вірно, вона буде відхилятися.

Лінькуватий мій язик

Працювати він не звик.

Неслухняний язичок - 

Покараю шльоп, шльоп, шльоп.

Фото без описуФото без описуФото без опису

Гірка

Рот відкрити, бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутись до нижніх передніх зубів.

Мета : Навчити утримувати кінчик язика за нижніми зубами

Поради:

  1. Губи не повинні натягуватись на зуби.

  2. Кінчик язика знаходиться біля нижніх передніх зубів.

  3. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів, а не випадають за їх межі.



Фото без опису

Люблять спускатися з гірки малята. 

Їх не докличеться мама до хати. 

Гіркою мій язичок вигинається. 

Хай же із гірки цукерка спускається.



 

Трубочка

Витягнути губи вперед трубочкою і довго дути на ватний шарик, заганяючи його між двома кубиками.

Мета : Відпрацювати довготривалий, направлений струмінь повітря.

Поради:

  1. Слідкувати, щоб не надувались щоки, для цього їх можна притримувати пальцями.

  2. Заганяти шарик на одному видосі, не допускаючи, щоб повітряний струмінь був безперервний.

Фото без опису

Дійшов язик наш до біди, – гулять почав все не туди: 

Став язик штовхати зуби, щоб їх випхнути за губи. 

Притомився, перестав і на місце зразу став

Наш розслабився язик, працювати так не звик.

Фото без опису

                ***

Скоромовки для постановки звука “С”

Семен сказав синам "Скосіть сіно".

Сини скосили сіно.

Старий Семен сказав синам "Спасибі".

          ***

Сидів горобець на сосні, —

Заснув — і упав уві сні.

Якби не упав уві сні.

Сидів би він ще на сосні. 


         ***

Синку, принеси синьку.

Принеси синьку, Васильку.     

                       ***

Скоромовки для постановки звука “З”

Бачила Зіна, як зірка упала,

Зразу бажання вона загадала:

"Взимку на землю хай випаде сніг,

Зіна хай буде завзятіша всіх,

Хай її до зоосаду

залюбки батьки ведуть,

Хай зефіру й мармеладу

завтра зранку їй дадуть".


       ***

Їде Зоя в зоопарк,

Ось її зупинка.

Вийшла Зоя із таксі,

Засміялась дзвінко.

"Зебра, заєць, зубр, змія –

Тут їх всіх побачу я!"

             ***

Скоромовки для постановки звука “Ц”

Жив цар у палаці,

Спав цар на матраці,

Якось цар всю ніч не спав -

Йому цвіркунчик заважав.

Ну, а зранку у віконце

Вже заглядувало сонце.

Прокидайся цар, бо ранок -

На столі стоїть сніданок.

Там і яйця, і цукерки,

І цибулі пів цеберки!

         ***

Як на сцену на цеглину

Сів цвіркунчик біля тину.

Цвіринчить і цвіринчить,

Не на мить не замовчить!


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора